החולשה האנושית שמובילה למרבית הכישלונות 

/, השראה/החולשה האנושית שמובילה למרבית הכישלונות 

החולשה האנושית שמובילה למרבית הכישלונות 

לכולנו כבני אדם יש חולשה אחת, שפוגעת יותר מכל דבר אחר ביכולת שלנו להשיג את התוצאות שאנחנו רוצים. 

על החולשה הזו דיברו וכתבו רבים וטובים לפני, והיא משפיעה על התוצאות שלנו בכל תחומי החיים, לא רק בעולם העסקים. 

במבט על התנהלות השוטפת בעסקים שלנו, ובפרט על הצורה בה אנחנו פועלים כשאנחנו רוצים ליצור משהו חדש (מוצר או שירות חדש, תהליך מכירה חדש, פתיחת שוק חדש, קמפיין חדש, ערוצי הכנסה חדשים…) או לשפר תוצאה קיימת (שיפור הרווח, הגדלת הכנסה, הגדלת ערך לקוח…), הנטיה הטבעית הזו גורמת לנו להשיג רק חלקיק מהתוצאות שאנחנו יכולים להשיג, אם בכלל. 

כולנו “נגועים” בזה, כולנו נפגעים מזה, כולנו… בני אדם. ובני האדם נוטים להתאהב ברעיונות שלהם

כשאנחנו באים ליצור תוצאה חדשה או לשפר תוצאה קיימת, אנחנו מעלים רעיונות, ו”מתאהבים” ברעיונות האלה. 

המצב אצל יזמים חמור אפילו יותר. לאנשים עם אופי של יזם יש נטיה לראות את הרעיונות שלהם בצורה אופטימית, על גבול הנאיביות. ואל תבינו אותי לא נכון – זו תכונה הכרחית ליזם (אחרת לא היינו יזמים…), אבל יש כאן גם סכנה. 

כשאנחנו מתאהבים ברעיונות אנחנו נפעל כדי ליישם את הרעיונות שלנו, בלי לבחון באמת את האלטרנטיבות, בלי לחקור לעומק את כל האפשרויות ובלי ביקורת עצמית, מה שיוביל, כמעט תמיד, לתוצאה שהיא חלק קטן מהפוטנציאל האמיתי של מה שאנחנו עושים. 

ההסתפקות בבינוניות

אל תטעו. גם כאשר אנחנו מבינים שאנחנו לא יודעים הכל, ויוצאים “לחקור” את האפשרויות, אנחנו בדרך כלל “נתאהב” בפתרון הראשון שניתקל בו וידבר אלינו, ולא נחקור לעומק.

בפועל, בלי להתכוון לכך, אנחנו מסתפקים בבינוניות, ולא ממצים את מלוא הפוטנציאל שטמון בעסק שלנו. למעשה, אנחנו רק “מגרדים את התחתית” של מה שאפשרי.

המשמעות היא שאנחנו יכולים להשיג תוצאות גבוהות הרבה (הרבה!) יותר, בלי להגדיל את המשאבים אותם אנחנו משקיעים. או במילים אחרות, אנחנו יכולים להרוויח הרבה יותר, בלי להגדיל את ההוצאות בעסק.

החיפוש אחר נוסחאות

ההתאהבות ברעיונות גורמת לנו להפסיק לעשות את הפעולה החשובה ביותר בכל תהליך של שיפור בעסק או צמיחה של העסק – שאלת שאלות

אנחנו מחפשים “תשובות מוכנות” או נוסחאות, שיובילו אותנו לתוצאות מידיות, ואנחנו מפספסים את ההזדמנויות האין סופיות שקיימות עבורנו כשאנחנו לא מסתפקים בנוסחאות, מוכנים להחליף את “סימני הקריאה” (הדברים שאנחנו בטוחים שאנחנו יודעים) בסימני שאלה, בודקים ומאתגרים את כל ההנחות לפיהן אנחנו פועלים, ויותר מהכל, לא חוששים לטעות (יהיו לא מעט טעויות בדרך…)

כשאנחנו מפסיקים לחפש פתרונות מידיים ומוכנים ללכת בדרך הארוכה והמאתגרת יותר של חקירת הפעולות שלנו, אנחנו נגיע לתוצאות יוצאות דופן. זה ייקח יותר זמן, אבל זה שווה כל רגע של מאמץ.

 

הרמב”ם כתב על כך:

“ואל יחליט על פי הדעה הראשונה העולה על ליבו ואל יפליג במחשבותיו מלכתחילה ויאמץ אותן להשיג את האלוה, אלא תהא בו ענווה וייעצר ויעמוד ויתרומם אט אט…” [מורה הנבוכים א, ה] 

עוד נדבר על הדרכים לחקור ולאתגר את התוצאות שלנו (כולל דוגמאות מאלפות להשגה של תוצאות יוצאות דופן), אבל יש דבר אחד, שכל אחד מאיתנו יכול לעשות בכל רגע כדי לאתגר את הפעולות (ואת התוצאות) שאנחנו משיגים.

שאלו את עצמכם על כל דבר משמעותי שאתם עושים בעסק שלכם את השאלה: איך זה יכול להיות טוב יותר?

החזיקו את השאלה הזו בראש כל הזמן, ואתם תגלו שחקירה של הרעיונות שלכם מועילה הרבה יותר מהתאהבות בהם.

אל תתאהבו ברעיונות, ואל תסתפקו בבינוניות…

כמו תמיד, אתם מוזמנים להגיב, לשאול שאלות, להתווכח אם משהו לא נראה לכם או לסקול את הבלוג בכיכר העיר… 

תגובות פייסבוק
By |2018-08-22T17:38:07+00:00אוגוסט 22nd, 2016|ניהול ופיתוח עסקי, השראה|4 Comments

About the Author:

4 Comments

  1. דבורה פלדמן 22/08/2016 at 6:45 - Reply

    תודה, חזק מאוד. העלית פה כמה נקודות ממש חשובות. אחד הדברים שאני אוהבת בגישה שלך, זה שלא מדובר בגישה שמועילה דווקא לעסק, אלא לחיים בכלל, וזו גישה מאוד מעמיקה ולא שטחית, כמו חלק מה'סודות' שמומחים בעיני עצמם מנסים לשווק לנו כל הזמן. אני עוסקת בין השאר במחקר, והגישה שהצגת היא משהו שאני מאוד מאמינה בו. אתה יכול לצאת למחקר ולגרד את המעטפת, ואתה יכול לחדור פנימה לעומק, ולהבין כל דבר עד הסוף, וגם להיות פתוח לאפשרויות אחרות, לא לכפות את עצמך, את מה שאתה מאמין ורוצה, על הנתונים בשטח.

    • מוטי סחראי 28/08/2016 at 14:39 - Reply

      את לגמרי צודקת, ויותר מזה – בעולם העסקים אין אף פעם תשובה אחת נכונה, מה שמאפשר למי שמתעמק אין סוף אפשרויות…

  2. נחמה 22/08/2016 at 10:16 - Reply

    אמנם אני אוהבת שאילת השאלות בשיחות פוליטיות וכד' ובנושאים שקשורים למידות ולהשקפת עולם, אבל אני ממש לא אוהבת לחקור ולבדוק דברים ממשיים, טכניים, כמו הצעות מחיר למשל.
    אני מוצאת שרצונות שאני מתעכבת עליהם ובוחנת אותם לעומק בסופו של דבר מתמסמסים. לפעמים סתם כך ולפעמים אני מוותרת במודע – כי תמיד החששות גוברים בתהליך כזה, ומה שיכול להשתבש מקבל פנים אמתיות יותר מההצלחה שיכולה להיות עד שהמוטיבציה יורדת לאפס…

    • מוטי סחראי 28/08/2016 at 14:41 - Reply

      זו גישה מעניינת…
      אני מבין את הרצון לפעול מהר ולא להתעכב, ובהחלט יש דברים שלא שווה להתעכב עליהם.
      יחד עם זאת, כשאנחנו מדברים על פעילויות הליבה של העסק, אלה שאחראיות למרבית התוצאות שלנו (ולכסף בחשבון הבנק…), ההתעמקות עושה רק טוב, ומאפשרת לממש את מה שבשבילו הקמנו את העסקים שלנו – לגעת ביותר אנשים, ולהרוויח יותר כסף.

Leave A Comment

נגישות